Головна » Статті » Корисна інформація |
ДОСЛІДНИЦЬКИЙ МЕТОД НАВЧАННЯ В ПОЧАТОКВІЙ ШКОЛІ В сучасній початковій школі провідну роль мають грати творчі методи навчання. В арсеналі інноваційних педагогічних засобів і методів особливе місце займає дослідницька діяльність молодших школярів. Для організації процесу вироблення нових знань на уроках в початковій школі ефективним є використання дослідницького методу навчання. Проектування та дослідження мають принципову відмінність. Вона полягає в тому, що дослідження не передбачає створення будь-якого заздалегідь планованого об'єкта, навіть його моделі або прототипу. Результат дослідження може бути непередбачуваний на відміну від проекту, де результат відомий заздалегідь. Організовуючи навчально-дослідну діяльність молодших школярів, необхідно слідувати чіткому плану. Поставлена проблема і позначена тема повинні бути зрозумілими та актуальними для дитини, дослідницька робота має виконуватися учнем добровільно і бути забезпечена необхідними обладнанням, засобами і матеріалами. Головне для вчителя – це зацікавити дітей, показати їм значимість їх діяльності і вселити впевненість в своїх силах, а так же залучити батьків до участі в шкільних справах своєї дитини. Дослідницька робота стає для багатьох батьків цікавою і захоплюючою справою. Вони, разом з дітьми роблять фотографії, виконують нескладні дослідження, допомагають підбирати інформацію для теоретичного обгрунтування проектів, допомагають дитині готувати захист своєї роботи. Роботи виходять дуже цікавими, адже це спільний інтерес і спільна праця дитини і батьків. Дослідницька діяльність привчає дітей працювати з книгою, газетою, журналом, що в наш час дуже важливо. Дослідницька діяльність допомагає направити діяльність учнів в потрібне і корисне для них русло. В процесі досліджень, пошуку інформації діти ведуть себе по-різному: одні з захопленням активно шукають інформацію для своїх досліджень по бібліотеках, інші втягують в свою роботу батьків, але є і такі, яких доводиться брати в "помічники", звертаючись до них з проханням про допомогу. Дитина, відчуваючи свою значимість, намагається допомогти вчителю і втягується в дослідницьку роботу. Готовий матеріал разом з учителем оформлюється, і дитина готується виступати на класній годині або на уроці. Теми таких робіт заздалегідь продумує вчитель. В систематичній направляючій, стимулюючій і корегуючій ролі вчителя полягає специфіка дослідницької роботи в початковій школі. Організація дослідження: • подумати самостійно про те, що вже відомо про предмет дослідження, які судження можна висловити з цього приводу, які висновки можна зробити; • знайти книги по темі і записати важливу інформацію; • запитати у дорослих і записати цікаву інформацію з теми дослідження; • подивитися відеоматеріали і записати те, що дізнався з фільмів; • використовуючи Інтернет, знайти інформацію з теми, записати відомості, отримані за допомогою комп'ютера; • поспостерігати і записати незвичайні факти і парадокси, отримані за допомогою спостережень; • провести експеримент і записати план і результати. У дослідницької діяльності молодших школярів розвиваються найважливіші загальнонавчальні, пізнавальні вміння і навички. Наявність у дітей потреби пізнавати нове – головна відмінність дітей, здатних брати участь у дослідницькій роботі. Це видно з моніторингу мотивації до дослідницької діяльності: в першому класі наявність тільки ситуативного інтересу; але вже починаючи з другого класу – зростання стійкого і узагальненого інтересу до дослідницької діяльності. Дослідницький метод навчання – один з активних методів. В результаті досвіду педагогічної діяльності та експериментів педагогами і психологами обгрунтована і підкріплена перевага використання активних методів навчання, з яких випливає, що людина запам'ятовує: 10% того, що читає; 20% того, що чує; 30% того, що бачить; 50-70% запам'ятовується за участю в групових дискусіях; 80% коли навчається самостійно виявляє і формулює проблему; 90% коли навчається безпосередньо бере участь в реальній діяльності, в самостійній постановці проблем, у виробленні і прийнятті рішення, формулюванні висновків і прогнозів. Дослідницький метод сприяє поєднанню теорії з практикою, формуванню в учнів активності, ініціативи, допитливості, творчої уяви, уміння зосереджуватися, спонукають до самостійної пошукової діяльності. Водночас учень самостійно визначає проблему, вчиться бачити її в оточуючому житті, висловлює передбачення, гіпотези, обмірковує план і способи їх перевірки, фантазує, організовує спеціальні спостереження і досліди, самостійно вирішує нові пізнавальні завдання або розв'язує новими способами уже відомі задачі. При цьому пізнавальна самостійність і активність учнів є максимальною. Виходячи з вищесказаного, можна зробити висновок, що дослідницька діяльність дитини – це не просто один з методів навчання. Це шлях формування особливого стилю дитячого життя і навчальної діяльності. Він дозволяє трансформувати навчання в самонавчання, реально запускає механізм саморозвитку. З використанням інтернет ресурсів | |
Переглядів: 351 | | |
Всього коментарів: 0 | |