Головна » Статті » Корисна інформація

Дослідницький метод

ДОСЛІДНИЦЬКИЙ МЕТОД НАВЧАННЯ

В ПОЧАТОКВІЙ ШКОЛІ

В сучасній початковій школі провідну роль мають грати творчі методи навчання. В арсеналі інноваційних педагогічних засобів і методів особливе місце займає дослідницька діяльність молодших школярів.

Для організації процесу вироблення нових знань на уроках в початковій школі ефективним є використання дослідницького методу навчання. Проектування та дослідження мають принципову відмінність. Вона полягає в тому, що дослідження не передбачає створення будь-якого заздалегідь планованого об'єкта, навіть його моделі або прототипу.

Результат дослідження може бути непередбачуваний на відміну від проекту, де результат відомий заздалегідь. Організовуючи навчально-дослідну діяльність молодших школярів, необхідно слідувати чіткому плану. Поставлена ​​проблема і позначена тема повинні бути зрозумілими та актуальними для дитини, дослідницька робота має виконуватися учнем добровільно і бути забезпечена необхідними обладнанням, засобами і матеріалами.

Головне для вчителяце зацікавити дітей, показати їм значимість їх діяльності і вселити впевненість в своїх силах, а так же залучити батьків до участі в шкільних справах своєї дитини.

Дослідницька робота стає для багатьох батьків цікавою і захоплюючою справою. Вони, разом з дітьми роблять фотографії, виконують нескладні дослідження, допомагають підбирати інформацію для теоретичного обгрунтування проектів, допомагають дитині готувати захист своєї роботи. Роботи виходять дуже цікавими, адже це спільний інтерес і спільна праця дитини і батьків.

Дослідницька діяльність привчає дітей працювати з книгою, газетою, журналом, що в наш час дуже важливо. Дослідницька діяльність допомагає направити діяльність учнів в потрібне і корисне для них русло.

В процесі досліджень, пошуку інформації діти ведуть себе по-різному: одні з захопленням активно шукають інформацію для своїх досліджень по бібліотеках, інші втягують в свою роботу батьків, але є і такі, яких доводиться брати в "помічники", звертаючись до них з проханням про допомогу. Дитина, відчуваючи свою значимість, намагається допомогти вчителю і втягується в дослідницьку роботу. Готовий матеріал разом з учителем оформлюється, і дитина готується виступати на класній годині або на уроці. Теми таких робіт заздалегідь продумує вчитель.

В систематичній направляючій, стимулюючій і корегуючій ролі вчителя полягає специфіка дослідницької роботи в початковій школі.

Організація дослідження:

• подумати самостійно про те, що вже відомо про предмет дослідження, які судження можна висловити з цього приводу, які висновки можна зробити;

знайти книги по темі і записати важливу інформацію;

• запитати у дорослих і записати цікаву інформацію з теми дослідження;

• подивитися відеоматеріали і записати те, що дізнався з фільмів;

• використовуючи Інтернет, знайти інформацію з теми, записати відомості, отримані за допомогою комп'ютера;

• поспостерігати і записати незвичайні факти і парадокси, отримані за допомогою спостережень;

• провести експеримент і записати план і результати.

У дослідницької діяльності молодших школярів розвиваються найважливіші загальнонавчальні, пізнавальні вміння і навички.

Наявність у дітей потреби пізнавати нове – головна відмінність дітей, здатних брати участь у дослідницькій роботі.

Це видно з моніторингу мотивації до дослідницької діяльності: в першому класі наявність тільки ситуативного інтересу; але вже починаючи з другого класу – зростання стійкого і узагальненого інтересу до дослідницької діяльності.

Дослідницький метод навчання – один з активних методів. В результаті досвіду педагогічної діяльності та експериментів педагогами і психологами обгрунтована і підкріплена перевага використання активних методів навчання, з яких випливає, що людина запам'ятовує:

10% того, що читає;

20% того, що чує;

30% того, що бачить;

50-70% запам'ятовується за участю в групових дискусіях;

80% коли навчається самостійно виявляє і формулює проблему;

90% коли навчається безпосередньо бере участь в реальній діяльності, в самостійній постановці проблем, у виробленні і прийнятті рішення, формулюванні висновків і прогнозів.

Дослідницький метод сприяє поєднанню теорії з практикою, формуванню в учнів активності, ініціативи, допитливості, творчої уяви, уміння зосереджуватися, спонукають до самостійної пошукової діяльності.
Як засіб залучення учнів до самостійної дослідницької діяльності вчитель використовує наочність (розвиток рослин, життя тварин, природні явища тощо); забезпечує їм умови для практичного ознайомлення з логікою та методами проведення дослідження; спрямовує їх роботу; завдяки пізнавально-практичним завданням, організовує самостійний пошук, розвиває допитливість, здатність до зосередження, творчу уяву.

Водночас учень самостійно визначає проблему, вчиться бачити її в оточуючому житті, висловлює передбачення, гіпотези, обмірковує план і способи їх перевірки, фантазує, організовує спеціальні спостереження і досліди, самостійно вирішує нові пізнавальні завдання або розв'язує новими способами уже відомі задачі. При цьому пізнавальна самостійність і активність учнів є максимальною.

Виходячи з вищесказаного, можна зробити висновок, що дослідницька діяльність дитини – це не просто один з методів навчання. Це шлях формування особливого стилю дитячого життя і навчальної діяльності. Він дозволяє трансформувати навчання в самонавчання, реально запускає механізм саморозвитку.

З використанням інтернет ресурсів  

Категорія: Корисна інформація | Додав: Тетяна (11.04.2017)
Переглядів: 319 | Теги: інновації | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar